donderdag 15 september 2011

say cheeeeesecake!

Gister was ik jarig en bij jarig zijn hoort taart. punt.
Daarom bakte ik gister mijn favoriet:
New York cheesecake met witte chocolade en bosbessen
uit het kookboek A piece of cake van Leila Lindholm
(wat trouwens echt een heerlijk smulboek met 200 recepten is
vol koekjes, cakejes, Zweeds brood met heerlijke jam, chocolademuffins 
en pindakaascakejes..maar dat terzijde) 


Maar de cheesecake uit dit boek is echt ge-wel-dig! 
Ik denk dat het een van de lekkerste cheesecakes is die ik ooit 
heb geproefd, hij valt altijd in de smaak en is nog makkelijk te 
maken ook. Wat wil je nog meer? 
hem op eten natuurlijk :) 
Daarom hieronder het recept


Bodem
300 gram Bastogne koekjes
150 g boter, gesmolten

Vulling
600 g verse roomkaas
250 g kwark
100 g kristalsuiker
50 g maïzena 
1 zakje vanillesuiker
3 biologische eieren
100 ml slagroom
200 g witte chocolade
75 g diepvriesbosbessen

 
1.     Verwarm de oven voor op 175ºC.
2.     Maal in de keukenmachine de koekjes fijn en meng 
het kruim met de gesmolten boter.
3.     Druk het mengsel uit over de bodem van een springvorm van 24 
centimeter met antiaanbaklaag.
4.     Bak de bodum circa 10 minuten in het midden van de oven. 
Laat hem daarna afkoelen.
5.     Klop de roomkaas romig met de kwark
6.     Meng de suiker met de maizena en vanillesuiker 
en roer het mengsel door de roomkaas.
7.     Klop de eieren ere en voor een door en meng 
er dan de slagroom door.
8.     Breek de chocolade in stukjes en smelt die in een 
kom boven een pan met zacht kokend water. 
Roer de gesmolten chocolade door de roomkaasvulling.
9.     Schenk de vulling over de taartbodem 
en strooi de bosbessen erover.
10. Bak de tart circa 40 minuten in het midden van de oven.
11.  Schakel de oven uit en laat de cheesecake 
er nog 30 minuten in staan.
12. Snijdt hem met een heet mes 

Kleine lettertjes: Hij is verslavend!

13 opmerkingen:

Mireille zei

Nog gefeliciteerd!
Heerlijk zeg die taart.

Je vroeg me hoe ik mijn foto's
zo helder krijg.
Ik bewerk bijna al mijn
foto's in iPhoto op de Apple.
Goed licht doet ook wonderen.
Ook gebruik ik vaak witte omgevingskeuren
zodat het te fotograferen object eruit springt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Goed weekend!

Lila Lime zei

Wauw, van harte gefeliciteerd!! En die taart had ik zelf nog niet geprobeerd. Ik ga maar gauw eens het boek uit de kast halen....
hmmmmm

Suus Geniet zei

Hiep hiep! Gefeliciteerd!

Esther zei

Nog gefeliciteerd en je taart ziet er erg verslavend uit, ga hem ook eens maken groetjes Esther.

Siem zei

Fijn gefeest?
GefeliciTAART lijkt me hier wel op zijn plaats!

De taart lijkt me zeker het proberen eens waard( hihi, dat rijmt). Bedankt voor het recept.

joost klinkenberg zei

Die taart is heerlijk; ik heb 'm geproefd!
Joost!

maarnietvangrijs zei

HOERA!!!! Nog gefeliciteerd! Het water loopt me echt in de mond, cheesecake..... mmmmmm......

Annemarie's Haakblog zei

Hoi! Er is link party voor creatievelingen op mijn blog. Ik zou het leuk vinden als je mee wilt doen. Fijn weekend! Groetjes, Annemarie
www.annemarieshaakblog.blogspot.com (voorheen Annemarie’s Breiblog)

Mireille zei

Nee de camera op de avatar is een oude camera waar nog een rolletje in moet. Die plaats ik soms op Lomo-saturay.
Ik fotografeer met een Canon EOS 550D .
Prima dingetje!
:)

Iris Vank zei

Gefeliciteerd!! En wat ziet die taart er heerlijk uit zeg...

Stefanie zei

Iets te laat!! Maar van harte gefeliciteerd met jou verjaardag!!
Die taart ziet er heerlijk uit.
Hoop dat die heeft gesmaakt.

Liefs Stefanie.

Roos Raak zei

Nog van harte gefeliciteerd! En de cheesecake klinkt echt heerlijk hoor. Dat receptje ga ik even bewaren. Thx!

Juliette zei

Wowie wat en taart.... smullen!!!
Nog heel erg gefeliciteerd! :)
Liefs Juliette